Aufbruch. Malerei und realer Raum
(english version see below)
Im Jahr 1949 durchstieß der Italiener Lucio Fontana erstmals mit einem Locheisen die materielle Bildfläche; der Amerikaner Ellsworth Kelly schuf in Paris sein erstes rahmenloses Bildobjekt. François Morellet überzog ab 1952 in Frankreich weiß gestrichene einfache Bildtafeln mit repetitiven Strukturen. Seitdem öffneten immer mehr Künstler in Europa und Amerika die festen Grenzen der gerahmten Bildfläche und ersetzten den fiktiven Bildraum durch den Bezug zum realen Umraum.
Die Ausstellung "Aufbruch. Malerei und realer Raum" gibt Einblick in ganz unterschiedliche künstlerische Ansätze, bei denen die Geschlossenheit des Bildes mit den Mitteln der Malerei aufgebrochen wird. Werke von Lucio Fontana, Sam Francis, Ellsworth Kelly, Yves Klein, Gotthard Graubner, François Morellet, Bridget Riley, Gerwald Rockenschaub, Bernard Schultze, Emil Schumacher, Leon Polk Smith, Günter Uecker u.a. stehen für Strategien, mit denen die Wahrnehmung des Betrachters über die Grenzen des traditionellen Tafelbildes bis hin zu Rauminstallationen hinausgeführt wird.
>> Künstler
Arman Bram Bogart Ronald Davis Ulrich Erben Lucio Fontana Sam Francis Günter Fruhtrunk Ulrich Gehret Rupprecht Geiger Kuno Gonschior Ron Gorchov Gotthard Graubner Joachim Grommek Noriyuki Haraguchi Mary Heilmann Eva Hesse Charles Hinman |
Gerhard Hoehme Ellsworth Kelly Yves Klein Imi Knoebel Rob van Koningsbruggen Harriet Korman Mischa Kuball Norvin Leineweber Morris Louis Robert Mangold Jürgen Meyer Manfred Mohr François Morellet Ulrich Moskopp Dounia Oualit Alfredo Alvarez Plágaro Arnulf Rainer Staf Renier Erich Reusch |
Bridget Riley Gerwald Rockenschaub Robert Ryman Bernard Schultze Emil Schumacher Leon Polk Smith Henryk Stažewski Frank Stella Sabine Straßburger Antoni Tàpies Günter Uecker Lee Ufan Elisabeth Vary Jan Wawrzyniak Neil Williams Yvaral Herbert Zangs |
>> Führungen/Atelierbesuche
Ausstellungsticket + € 3. Für Atelierbesuche ist eine Anmeldung erforderlich unter: tabbert@adk.de (begrenzte Personenzahl).
Führungen mit Nico Anklam und Nina Kathalin Bergeest
mittwochs 18 Uhr (außer 9.5., 23.5., 13.6., 20.6.), sonntags 14 Uhr (außer 17.6.), zusätzlich am Pfingstmontag, 28.5., 14 Uhr
10. Juni, 14 Uhr: Kuratorenführung mit Anke Hervol
24. Juni, 14 Uhr: Kuratorenführung mit Robert Kudielka
9. Mai und 13. Juni, jeweils 17 Uhr: Atelierbesuch bei Jan Wawrzyniak
23. Mai 2012, 17 Uhr: Atelierbesuch bei Joachim Grommek
8. Juni, 14-15 Uhr: Besichtung des Großen Saals im Schloss Bellevue mit den beiden Farbraumkörpern "Begegnungen" (1988) von Gotthard Graubner
20. Juni, 18 Uhr: Künstlergespräch in der Ausstellung mit Ulrich Erben
>> Katalog
Aufbruch. Malerei und realer Raum
Silke von Berswordt-Wallrabe, Erich Franz, Robert Kudielka
dt./engl. AdK, Berlin/Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2011
104 Farb-, 23 s/w-Abb., 280 S., ISBN 978-3-88423-386-3, 24 € bestellen
>> Ausstellungsstationen
10. September 2011 – 15. Januar 2012
Situation Kunst (für Max Imdahl). Kunstsammlungen der Ruhr-Universität Bochum, www.situation-kunst.de
4. Februar – 22. April 2012
mpk, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern, www.pfalzgalerie.de
4. Mai – 1. Juli 2012
Akademie der Künste, Berlin www.adk.de
11. August – 23. September 2012
Museum im Kulturspeicher Würzburg, www.kulturspeicher.de
14. Oktober 2012 – 27. Januar 2013
Kunsthalle Rostock, www.kunsthallerostock.de
>> English version
The exhibition "New Departures: Painting and Real Space" provides a survey of a wide range of artistic approaches in Europe and North America since the mid-20th century that aimed at breaking up the boundaries of traditional easel painting.
The focus is on distinctly pictorial explorations, and not so much on the concurrent development from painting to real objects. The visual forces and pictorial energies that return our vision from imaginary prospects to the actual physical space are presented by examples of the “classic” protagonists, but also by works of lesser-known and younger artists.
The exhibition is not structured according to stylistic considerations or nationalities, but presents different strategies of opening up the limitations of enclosed picture surface. For example, the contrasting colour energies in the works of Günther Fruhtrunk or Kuno Gonschior transcend the actual picture plane. In the case of Emil Schumacher, Gerhard Hoehme, Bernard Schultze, Arman and Antoni Tápies, concrete materials break up the consistency of the painted surface. With both Lucio Fontana and Arnulf Rainer, pictorial cohesion as such is attacked. Ellsworth Kelly, François Morellet and Robert Mangold work with formal elements that are as unambiguous as they are opposing, and thus subvert the uniform conception of the image. In the works of Leon Polk Smith, Frank Stella and the early Rupprecht Geiger, parts of the fabric freely detach themselves from the body of the painting. Günter Uecker, Ron Gorchov, Charles Hinman and Norvin Leineweber evade frontal confrontation by entering with their works into the space of the viewer. In the paintings of Sam Francis, Yves Klein, Morris Louis, Robert Ryman, Harriet Korman or Jan Wawrzyniak, the physical compactness gives way to an intangible apparition. The works of Gotthard Graubner or Noriyuki Haraguchi also manifest the transformation of substantial materiality into disembodied energy. The Berlin venue will also include paintings and installations by Bridget Riley, Gerwald Rockenschaub and Ulrich Erben, who translate their pictorial experiences into three-dimensional space in different ways.
On about 1,500 m² (16,150 ft²) the Akademie der Künste presents approx. 80 pictures in an exhibition parcours specially designed for it. The travelling exhibition will be accompanied by a catalogue (280 pages), published by Wunderhorn Verlag (Heidelberg).